Wednesday, May 26, 2010

MISSION COMPLETE….REALITI BILA ADE ORG Y RASA DIRI PANDAI..KASIHAN

ALHAMDULILLAH..SELESAI MAJLIS PEMBACAAN KITAB UTK SEM NI

Segala puja dan puji aku panjatkan kepada Allah SWT..kerana dengan limpah izin rahmat dan kurniaNya maka dapatlah aku menghabiskan majlis pembacaan kitab Kifayatul Muhtadi dan Bughyatu At Tullab berkenaan dengan rukun solat bersama sama dengan para jemaah di Balai Islam..

Kitab bughyatu at tullab..karya syeikh Daud Fathani

Kitab Kifayatul muhtadi syarah sullamul mubtadi karya syeikh Muhd Nor al Fathani

Alhamdulillah…satu kerja agama yang sangat berat amanah yang dipikul namun dapat diselesaikan dengan pertolongan Allah SWT semata-mata..Kerja agama yang bersat kerana kita memikul amanah ilmu ..dan pastinya akan ditanya di hadapan ALLAH SWT nanti atas dasar apakah kita menyebarkan ilmu..adakah supaya kita ni dinyatakan alim ataupun bijaksana atau semata-mata demi mengharapkan ridha Allah…?

Hmmm…aku bukan ape..mule2 malas gak nak sembang kat surau tu tentang fiqh..rasa cam tak syok je…tapi bile fikir2 balik..rasa macam rugi je kawan2 guru pelatih yang tak de motor dan tak de kereta nak kuar gi dengar ceramah kat masjid-masjid luar mcm KUSZA n surau Haji Yahya..(y ade motor n kereta tapi tak guna motor n kereta pg dengar ceramah lagi la rugi…nak nak y guna kereta y mak bapak bagi wap angkut awek…wek…blah la korang..aku menyampah betol ngan situasi ni..) so demi mengisi lompang kekosongan tu aku mengajar la sedikit tentang rukun solat dalam mazhab syafie…matlamat aku hanya 2:

Pertama mendapat redha Allah..n pahala y berterusan hingga kiamat walaupun aku dah mati..iaitu warisan ilmu bermanfaat y diajarkan..

Kedua ialah supaya kwn2 guru pelatih ni takde la jauh sgt dgn system pondok..takde la jahil sgt tentang ilmu fiqh mazhab sendiri..n 5 tahun dengar kuliah kat maktab ade jgkla y diorang dapat..ilmu y bersesuaian dengan intelek mereka..

Aku harap betul fungsi balai islam al muttaqin ni akan jadi macam masjid al azhar suatu hari nanti…subur dgn halaqah dan majlis ilmu..

Lagipum rasanya ilmu daripada kedua buah kitab pondok ni jarang dibahaskan dalam kuliah2 fiqh…

Dan tak kanla umur dah 20 masih lagi nak solat guna ilmu asas farhu ain yang belajar sewaktu kelas KAFA dahulu..tak logic la…sepatutnya semakin bertambah umur..semakin bermutu dan berkualiti amal..

Hhhmmm..apepun syukran kpd sume ahli jemaah y mendengar…semoga mendapat manfaat drp ilmu tersebut…

Syukran kabir aku ucapkan kepada pamie..wan din ..zu..din sains..hanafi..hakimi..yang tak pernah miss kuliah kecuali atas sebab sebab tertentu..n syukran jgk pade jah..farehah sn sem 3 n kawan die..saadah..amirah..rosdiana..hanim..ude..mazaini..naib exco penerbitan..n sume muslimat..aku tak kenal korang..sowe…jgn marah ..semoga solat kita semakin mendekatkan diri kita kepada Allah..dengan ilmu tersebut bertambah tahu,faham dan khusyuk kita dalam solat…

Just ape y sedihnye tak ramai junior pai lelaki y nak dengar kuliah..

Kawan2 aku…huhu..

Junior pai sem 1..huhu

Junior pai sem 2…huhu

Diorang tak pernah ade pum dtg n dengar kuliah aku kecuali seorang drp pai sem 1 lelaki..tu pum sekali je..ye la ..nak wap camne..diorang ni maybe dah alim kot..haha..ataupun menuntut ilmu kat masjid lain..(sangka baik..)…ekgi group aku sem 3 akan kuar..jadi beban utk bimbing masyarakat IPG ni akan terpikul atas bahu korang plak..lau korang wap perangai bodoh tapi sombong gini..camne korang nak bombing masyarakat islam..kalo diri korang sendiri puma de ilmu tentang solat y korang belajar sewaktu sekolah menengah dulu…tak kemana…renung2kan adik-adikku..

Kepada junior pain kawan2 ..aku nk nasihat sket pade korang..korang ni nak jadi ustaz..tapi kenapa tak didik diri korang dulu dr sekarang..tambah bekalan ilmu..jgn riak sgt adik-adik n kwn kwn dgn ilmu y kite ade tu..berasa cukup dengan ilmu kita dah menandakan kita memilih utk jadi jahil..

Orang kat masjidil haram pum dengar kuliah gak..ni kuliah syeikh salih al luhaidan kat masjidil haram…syeikh tengah syarah hadis..ramai kan org y join halaqah…subhanallah

Aku ngaku ..aku agak terkilan..tapi takde la sampai patah semanagr…mazhab sendiri pum korang tak faham..ape nak jadik la…asyik dengan facebook..game..makan..awek..n sebagainya..aku harap korang berubah…BERUBAH….!!!!!! Dulu mase aku asyik paksa korang..korang kate aku garang…UST QI ni macam TALIBAN…!!!!..UST QI TALIBAN…skang bile aku biar korang..korang yang jadi macam lalang..tak tetap pendirian…hmm…jagelah solat jemaah tu..n lazimilah kuliah dan menadah kitab…takkanla korang nak masuk dalam masyarakat n jadik kera sumbang?nanti mulela bagi fatwa merapu n meraban…paling kurang lau korang tak mau dgr kuliah kat balai..pegi la dgr kuliah kat tempat lain pun…

Aku berharap sgt budak2 pai jadik macam ni..pakai jubah..duduk elok2 dengar kuliah…dah sedar diri nak jadi org agama..kena lengkapkan dirila…

Hmm..to all pendengar kuliah..insyaAllah sem depan lau ade rezeki aku nak sambung kitab taharah plak…tak pum puase…tgok la…hadis ke…tafsir ke…kite bincang2 sket..tambah2 ilmu sikit..maybe 3 benda kot…aku plan 10-15 minit awal nak ajar tafsir..then 10-15 minit pertengahan nak ajar hadis..last 10-15 minit plak nak ajar fiqh..kurang2 kita dapat 3 jenis ilmu…

Kkk…semoga Allah SWT menjadikan ilmu y kita pelajari ni ilmu y bermanfaat..iaitu ilmu y menambahkan takut kita kepada Allah SWT..n..menjadikan ia hujah kita dihadapan Allah nanti..bkn hujah Allah di hadapan kita..serta jauhilah kami Ya Allah daripada merasa diri pandai dan tidak perlu lagi menuntut ilmu..amen…salam…

6 comments:

  1. sowe..ble chek balik ade byk typing error..mm..masalah y terhasil tanpa sengaja stlh post entri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. alhamdulillah..tahniah bos.truskan pjuangan..=)
    sy doakan..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah akhi. Tahniah. Tak pa,enta kalau keluar dr asrama nanti boleh apa datang ke Balai Islam sokmo waktu maghrib, jgn jadi cam ana. Tak mampu nk ke sana....

    Kehadiran org cam enta penting, ada iltizam untuk membantu rakan-rakan yang lain. Semoga dipermudahkan...

    ReplyDelete
  4. to mursyidah28...syukran...tahniah juge:)

    ReplyDelete
  5. to m.ridzuan...

    haha..takdela..kite tak penting mane...p istiqamah tu y susah...hehe...

    ReplyDelete