Sunday, May 9, 2010

IBU..IBU..ENGKAULAH RATU HATIKU...

PENGHARGAAN BUAT PARA IBU SEDUNIA

Sempena hari ibu..aku tak tau nak luah ape…cume y penting aku bersyukur dikurniakan seorang ibu y amat memahami…. Semua orang pasti akan mengagungkan ibu masing-masing… Alhamdulillah…tu tanda dan ciri anak soleh…begitu juga dengan aku..namun aku turut berterima kasih pada semua ibu bapa orang lain y telah melahirkan sahabat y aku hormati dan org-org y aku sayangi…terima kasih wahai ibu-ibu (terutama sekali umi) yang meminjamkan rahimmu sebagai tempat kami membesar…dan bersusah payah menanggung azab melahirkan kami ke dunia untuk berukhuwah…

Selepas hantar msg selamat hari ibu pada umi…aku terasa nak type jugak msg hari ibu kpd beberapa orang mak sedare aku …yang sangat tegar membudayakan budaya kasih sayang dalam keluarga besar kami…

Mak Ngah di Kemahang…

Mak ngah di kemahang ni kakak ipar umi..kahwen dengan abang umi..ayah ngah..tapi ayah ngah dah pulang mengadap Allah…hidup mak ngah penuh penderitaan…sejak kecil disisihkan keluarga…dia dianggap pembawa sial dalam keluarganya…rawan hati melihat ujian yang ditempuh mak ngah..membesarkan anak-anak sebagai seorang ibu tunggal…dengan penuh sabar mendidik anak-anaknya mengenal Allah dan menjadi mukmin dan mukminah sejati..mak ngah tak pernah sunyi dengan kuntuman senyuman…walaupun susah , hatinya tetap kelihatan senang…n mak ngah sentiasa cium kami anak-anak sedare di dahi walaupun kami (aku dan adik2ku ) dah besar…anak sedare dilayan macam anak sendiri..dulu time aku dapat result SPM..mak ngah hulurkan RM 50..aku rasa sebak..baiknya budi mak ngah…walaupun dalam kesusahan..tetap tak lupe anak sedara..aku tak amik….tapi mak ngah pakse…jadi nak jaga hati aku terpaksalah amik..kemudian perlahan lahan aku letakkan duit RM 50 mak ngah tu dalam genggaman anaknya bimbang mak ngah nampak… tak baik buat orang tua kecil hati…. takpelah…walaupun makngah miskin harta..tapi hati mak ngah cukup kaya….aku cakap…”cukup doa mak ngah utk abe long”…

mok berbaju hitam

Mok di kampung …(adik kepada ayah..ayah anak sulung)

Aku type juga msg pada mok di kampung…”selamat hari ibu “kataku …mok hidup sederhana sahaja…ada 5 orang anak…4 perempuan 1 lelaki….anak perempuan mok semua berjaya..masuk university…dan diorang dah jadi macam kakak aku..koz aku takde kakak…walaupun mok hidup cara orang kampung namun wajahnya cukup sejuk dipandang…tak kusut dan comot…tenang di ingatan…mok banyak mengajar aku falsafah kehidupan… mengajar aku menghargai sesebuah perhubungan…mengajarku norma kehidupan dan asal usul keluarga kami…walaupun mok ni warga kampung..namun mindanya penuh dengan pelajaran…mok rajin membaca..otak mok selalu bergerak…mok layan aku dan adik-adikku betul-betul macam anak sendiri..tanpa pilih kasih..tanpa anak tirikan kami…sardin yang mok suapkan dalam mulut kak teh, kak cik, kak lang…sardin jugaklah yang mok suap dalam mulut kami…mok individu kreatif…seorang wanita tabah…byk cerita tentang mok y aku nak kongsi…tapi biarlah ianya tersimpan dalam hati aku…tapi rumah mok orang cakap ade hantu..huahua…belaaan nenek moyangku dahulu…tapi takde pewaris..haha..scrary…

dari kiri: kak teh..kak lang..kakak..adik..kak chik..isha..belakang tu sepupu aku jgk..

Umi yang kusayang…

Dahulu ayah sebelum kawin dengan umi mase muda-muda ade buat solat istikharah..mimpi ayah solat sekali dengan nenek dan umi..ayah sebagai imam..nenek dan umi jadi makmum..then lepas tu ayah suruh moyang aku pergi pinang umi..Alhamdulillah..penampakan yang baik…membawa kepada rumah tangga yang diberkati..amen…tapi ayah kahwin lewat..umur 30 baru kahwin…sebab ayah anak sulung..keluarga ayah dahulu keluarga susah…ayah korbankan hidup untuk sara keluarga…(aku cite tentang ayah aku time hari bapa la..ek..)umi cukup sabar…dalam banyak kes umi sangat bertolak ansur dan memahami…air mata umi banyak kali tumpah kerana kenakalan kami…umi mase aku kecik2 garang..bila besar dah bleh buat teman..satu perkara yang aku tak lupa dengan umi ialah umilah individu yang pertama sekali mengajarku tentang TUHAN…aku cukup ingat perbualan tu…mase tu aku 6 tahun..belajar di taski abim….

“umi…kita hidup ni sembah sapo?bakpo kito keno semaye ?

Umi jawab…”kito ore isle semboh Allah…”

Aku tanya balik..”Allah tu sapo…? Duduk mano…? “

“Allah tu Tuhe kito la..yang buat abe long..buat adik apih…buat adik imi..buat dunia ni…Dio duduk di langit…” jawab umi..

“Doh tu Allah ni lagu mano…? mace manusio ko?”tanyaku lagi…

Umi jawab “Allah tu tak samo dengan kito…kito tok leh fikir dio lagu mano (macam mana)”

Saat itu aku mula mengenali siapa Tuhanku…

Umi tak pernah minta lebih daripada apa yang ada…seketul emas rezeki Allah bagi pada keluarga…seketul emas tulah yang umi manfaatkan dengan sebaik-baiknya…ayah cukup senang dengan sikap umi..

Last sekali terima kasih Allah kerana melahirkan aku atas dasar kasih sayang..membesarkan aku dengan penuh suasana kasih sayang…menghadiahkan aku dengan orang yang amat menyayangiku….dan mewarisi kasih sayang tersebut dalam diriku….

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete