Friday, January 22, 2010

APA MOTIFMU ADIKKU MEMBACA DOA LEMBUT HATI..?

STARTER..MENGENALI ALLAH DI SEBALIK TERSASUL

Aku tak pernah dengar beliau membaca doa melembutkan hati sebelum ini…walaupun kami banyak berjumpa dalam telefon dan sms sahaja..kerana jarak yang memisahkan kami…namun ni kali pertama aku dengar dia membaca doa tersebut…”Allahumma layyin qalbahu….”ya Allah.lembutkan hatinya.. Kemudian diulangnya 2 kali…mungkin tersekat..lalu aku sambung..”binuri hidayatik”..dengan cahaya hidayahmy…n then adik aku tu pun terus je sambung doa tu…hehe..padahal tu sambungan yang salah.. aku selalu jugak bace doa lembutkan hati tu..tapi kenapa ya disasulkan kepada doa yang lain..

mmm..

ape hikmahnya…

setelah kufikir-fikir rupanya ALLAH nak bagi kesedaran kepada kami bahawa antara melembutkan hati dan meminta disinari hati dengan cahaya hidayah..dan sinaran cahaya hidayah itu adalah jauh lebih baik jika dibandingkan dengan dilembutkan hati..…kerana nabi saw sendiri meminta agar disinari dirinya dengan cahaya ..melalui doa baginda..

Allahummaj’al fi qalbi nura…wafi lisani nura…wafi yamini nura…wafi syimali nura..hingga akhir doa…

Cahaya hidayah yang menyuluh hati menyampaikan kita kepada Tuhan…hati yang dilembutkan mungkin tersekat dengan makhluk sebelum menemui Tuhan…

Sekadar satu renungan…

KEPIMPINAN DAKWAH ANTARA STYLE ERDOGAN VS ERBAKAN

Kita semua sebagai golongan para daie yang digerakkan hati oleh ALLAH SWT untuk memikirkan masalah umat dan sekaligus melaksanakan gerak kerja amar makruf nahi mungkar perlu sedar bahawa suasana dakwah di kampus IPGM KDRI kita sekarang tidak boleh lagi dilihat dengan sorotan dakwah tradisional..pandangan dakwah 3 tahun lalu…kerana suasana telah berubah sama sekali…kita perlu melakukan transformasi gerak kerja dakwah kita kerana kita kena sedar bahawa tak semua orang gemar kepada agama sebagaimana konsep agama yang kita fahami….

rata-rata guru pelatih sekarang melihat iltizam seseorang dalam agama adalah lambang ekstrem dan pengabaian seeorang pada agama adalah lambang kematangan beragama…dan mana tahu..akhirnya mereka akan beranggapan bahawa golongan yang mencuaikan tuntutan agama itulah yang merupakan golongan yang sempurna agamanya manakala golongan yang sentiasa istiqomah dalam beragama adalah golongan y ang perlu dijauhi..laksana virus selema babi…nauzubillah…dalam hal ini saya terus cuba membuat analisa dan salah satu kaedah yang sering melintasi fikiran saya adalah mengambil iktibar dari pengalaman gerakan Islam lain.

Misalnya Refah di Turki.

Di kemuncak kejayaan Parti Refah pada separuh kedua era 90′an, mereka telah sampai ke suatu tahap yang sungguh membanggakan..sinar islam dilihat kembali berputik di bumi secular itu setelah hampir 85 tahun kejatuhan khilafah islamiyyah..di mana akhirnya pihak sekularis fundamentalis telah secara Lose-Lose, mengharamkan Refah serta menangkap pemimpin-pemimpin utamanya. Walaupun Refah hanya sempat memerintah kurang sepenggal, mereka telah sangat berjaya memperbaiki negara Turki dari pelbagai aspek ekonomi, politik dan sosial. Tetapi tentera dan gerakan sekularis tidak langsung peduli kepada semua itu. Apa yang mereka mahukan ialah, golongan Islamis harus disingkirkan, biar pun ia membinasakan negara.Akhirnya oleh sebab berlakunya krisis ekonomi dan kelantangan REFAH memperjuangkan islam..parti itu digulingkan…

Apabila Erbakan digulingkan dan Refah diharamkan, cerita tentang Turki sepi seketika. Tambah pula di akhir-akhir 90′an, cakap-cakap orang di kota dan desa, masing-masing menyalahkan Parti Refah kerana terlalu ghairah bermain api dengan tentera. Akibatnya, rampasan kuasa berlaku, ekonomi merudum, pengundi Parti Refah dan mereka yang tidak mengundi semuanya menanggung akibat pendekatan Lose-Lose tentera Turki itu.

4 hingga 5 bulan yang lalu…negara kita dikejutkan dengan tercetusnya istilah erdogan vs erbakan berikutan berlakunya percanggahan dalam sebuah parti politik islam…yang mana digembar gemburkan bahawa group erdogan yang diwakili oleh profeionalis dalam parti itu yang mula melawan group erbakan yang cenderung dinisbahkan kepada ulama dalam parti yang sama…

Perlu diketahui bahawa…

‘Erdogan’ adalah nama yang digunakan untuk memaksudkan seorang yang bijak lagi pintar, pakar strategi, Islamist dan sebagainya.

Dan bukannya golongan penentang totok dan modernis yang bersemangat revolusi…..nama itu sebenarnya milik insan muslim yang mukmin dan terpercaya imannya…tetapi kenapa nama itu dicemarkan dan dinisbahkan kepada satu group yang kononnya pro profesionalis yang dilabelkan bersikap menentang golongan ulama dalam parti islam?

Yang saya tahu, Tuan Erdogan adalah Perdana Menteri Turkey. Beliau pada asalnya merupakan ahli kepada parti politik ‘Islamik’ yang dipimpin oleh seorang pemikir Islam bernama ‘Erbakan’. Parti yang dipimpin oleh Tuan Erbakan kerap kali diharamkan oleh kerajaan lama Turkey atas sebab ianya merupakan parti Islamik. Perlembagaan Turkey tidak membenarkan politik yang berasaskan agama, khususnya Islam. Ini adalah peninggalan AttaTurk yang bertanggung jawab menjatuhkan Khalifah Othmaniah.

Oleh kerana kerap diharamkan maka Tuan Erbakan kerap juga menubuhkan parti baru sebagai tindakan untuk memungkinkan terus aktif dalam arena politik. Dulu partinya ‘Milli Selamat’, kemudian parti ‘Rafah’ dan mutakhir ini parti Sa’adat. Tuan Erbakan pernah menjadi Perdana Menteri Turkey untuk beberapa hari kerana beliau menjadi ‘Kingmaker’ dan selepas itu beliau ditahan oleh tentera Turkey yang menganggap diri mereka sebagai institusi pelindung perlembagaan Sekular Turkey.

Memandangkan pergolakan politik yang sedemikian, Tuan Erdogan dan beberapa sahabat meninggalkan Erbakan dan menubuhkan parti AK yang merupakan singkatan kepada ‘Keadilan Sosial’ mengikut bahasa Turkey (jangan tanya saya apa sebutannya dalam bahasa Turkey!). Beliau memimpin parti AK dan melalui AK yang membawa mesej keadilan sosial dan anti rasuah (Turkey pada ketika itu dilanda wabak rasuah) parti AK muncul sebagai pemenang Pilihan Raya Turkey pada penghujung 90an. Dengan kemenangan AK, masalah rasuah dapat ditangani secara berperingkat dan masalah ekonomi Negara Turkey yang mengalami inflasi ‘double digit’ pada satu ketika dahulu dapat dikurangkan.

Malangnya isu politik Islam masih dihalang oleh Perlembagaan Turkey. Pihak tentera sentiasa memantau apa yang diusahakan oleh Tuan Erdogan. Ini adalah kerana mereka tahu latar-belakang Tuan Erdogan. Masalah kebenaran untuk mahasiswi Universiti memakai tudung turut menjadi perdebatan hangat kerana ianya diharamkan selama ini sedangkan kerajaan AK ingin membenarkannya. Tuan Erdogan juga tidak dibenarkan membawa isterinya ke majlis resmi kerajaan kerana isterinya bertudung. Tuan2 mungkin ingat lagi kisah ahli Parlimen wanita Turkey yang ingin dilucutkan kewarga-negaraannya oleh kerajaan lama kerana memakai tudung ke Parlimen!

Saya bukan pakar politik dan masyarakat Turkey. Mungkin maklumat saya di atas tadi pun ada salah-silapnya. Saya tulis mengikut ingatan semata-mata. Oleh itu saya tak berani nak kata samada tindakan Erdogan betul atau sebaliknya. Dari sudut maslahah atau kebaikan sememangnya lebih baik dari yang dulu. Paling kurang masyarakat Turkey dapat melihat bagaimana golongan ‘muSalli’, iaitu yang sembahyang atau ‘alim mengikut perkiraan mereka, dapat mentadbir Negara dengan baik. Tiada rasuah dan tiada penyelewengan.

Turkey satu Negara yang cukup kronik ‘Islam-phobianya’. Generasi muda diajar memperlekehkan golongan agama semenjak kecil lagi dan istilah ‘Mad Mullah’ (Ustaz Gila) adalah istillah masyarakat Turkey. ‘Badut’ yang digelakkan di dalam buku komik mereka adalah seorang yang berjubah dan berserban. Rakyat Turkey diwajibkan menghormati Mustaffa Kamal AttaTurk (bapa Turkey moden) dan dia digambarkan sebagai wira penyelamat masyarakat Turkey dari kebinasaan yang dibawa oleh Khalifah Othmaniah.

Nah sekarang situasi SEKULARISME dalam kehidupan pelajar IPG di kampus kita sedang tumbuh subur..lantaran ada penyemainya dari kalangan senior senior yang memang asalnya secular serta ada penyiram dan penjaga benuh tersebut agar terus tumbuh daripada group junior yang taqlid buta kepada senior sebegini…

Jadi..semestinya kita group para daie bertransformasi…bertindak lebih kreatif dan lebih dinamik dalam mempelbagaikan gerak kerja dakwah kita..kita sedia maklum..pendekatan bekas perdana menteri Turki yang agak ketara islamiknya iaitu mujahid Erbakan (aku sgt mengagumi beliau) sudah tidak relevan lagi sekarang ini…dalam menghadapi group guru pelatih islamik yang berfikiran secular ini maka kita perlu lebih pandai mengambil hati mereka…lihat sahaja pendekatan erdogan yang lebih menjurus kepada penzahiran dakwah senyap dalam diam yang jelas namun tidak melampau lampau…kita perlu kreatif….dan banyak belajar dari konsep dan gerak kerja erdogan dalam memenangi hati sahabat seagama kita…disamping mengamalkan semangat erbakan dalam diri kita..

Teringat kata-kata as-syahid imam hasan al banna..

Tegakkan islam dalam dirimu terlebih dahulu..nescaya islam akan tertegak di tabah airmu…

APLIKASI KONSEP WILAYAH FAQEH VERSI SUNNAH

Aku sangat teruja dengan suasana politik kampus sekarang ini…bila ramai dari golongan ustaz dan ustazah yang rajin dan sanggup untuk mencalonkan diri dalam pilihan raya kampus….walaupun diorang ni pada luaran Nampak perlahan je amalan islamnya..mane tau..mungkin melalui kepimpinan..kecintaan pada agama dan gerak kerja islam dicambahkan oleh Allah SWT…dan terus subur dalam hati hati mereka..insyaAllah…

Dan sekarang kita dapat melihat satu group lagi guru pelatih yang hanya tahu mengkrikit tanpa buat kerja..ni bermakna virus aku takpedulisme telah mula masuk merayap dan bersebati dengan pelajar sekarang..bahaye nih..kita perlu berusaha sedaya upaya untuk menangani group ini…insyaAllah..aku akan gunakan platform aku sebagai ketua lajnah usrah sebaik mungkin untuk melaksanakan projek islamisasi ilmu dalam bilik darjah..biar dalam setiap unit ada satu atau 2 cahaya islam yang bersinar…menerangi hati hati guru pelatih yang kelam…

Kecenderungan group agamawan @ ustaz ustazah untuk memimpin dan kecenderungan unit lain untuk tidak menceburkan diri serta tidak mahu dipimpin perlu dikaji dan di ambil perhatian serius…aku mencadangkan agar selain kita mengambil pengajaran daripada teknik para daie di turki untuk Berjaya dalam pilihan raya dan memenangi hati rakyat dengan tidak terlalu menunjukkan keislamannya.. kita juga perlu mengaplikasikan metode pentadbiran wilayah faqih yang telah dicetuskan oleh ayatollah rohullah khomeinei di iran..walaupun pada dasarnya konsep itu lebih menjurus kepada syiah..namun kita boleh modifidenya dengan menjadikannya sebagai versi sunnah…penjelasan tentang konsep wilayah faqih ini jika hendak diperincikan adalah terlalu panjang..namun secara ringkasnya…wilayah faqih itu adalah satu konsep yang mengaplikasikan kepimpinan ulama…dimana walau siapapun yang mentadbir negara (dalam konteks kita..kampus )..kepimpinan tertinggi JPP dan MPPI adalah dikawal oleh ulama yang bersifat rabbani lagi muttaqin…ikhlas dan tidak berkepentingan…


maka lengkaplah konsep ulama wal umara’ sebagai satu gandingan kepimpinan yang mantap dalam menggerakkan dakwah islam dan menyuburkan biah solehah di bumi IPGM KDRI ini…

Cuba bygkan…sekiranya JPP dipimpin oleh golongan pemimpin yang tidak islamik..kemanakah arah dan halatuju yang akan dibawa?pastinya kepada hedonism… dan kepada era pemvakuman dan pembekuan aktiviti dakwah…betol kan…mmm…buktinya telah ada dan abagaimana pula jika kepimpinan tersebut dipimpin oleh org yang faqih…ataupun setidak tidaknya dipimpin oleh individu yang mendapat tunjuk ajar daripada golongan faqih yang memahami maslahah agama..pastinya kita akan dapat mencapai tahap sebuah medan ilmu dan qariah (perkampungan ) yang disifatkan oleh ALLAH sbg BALDATUN TAYYIBATUN WA RABBUN GHAFUR…iaitu negeri yang baik dan mendapat keampunan daripada ALLAH…

Kesimpulannya, jika ia baik maka tidak ada sebab untuk menolaknya malah diambil dan diadaptasi dengan kreatif sehingga menjadi model baharu milik kita. Tidak kiralah ia dari salafi, tabligh, sufi, syiah mahupun sunni. Yang pasti..apa yang baik kita kutip dan ambil serta aplikasikan mengikut kesesuaian uruf dan adat kita di kampus IPGM KDRI ini…

FENOMENA GENG USTAZ DI TAMPUK PEMERINTAH…GANDINGAN ULAMA & UMARA’

Kepimpinan muallim cerminan ummah yang ulung….

Dalam usaha untuk mengukuhkan lagi dakwah islam..saya sangat setuju dengan cadangan yang diutarakan oleh al fadhil usta amin agar diwujudkan dengan segera gabungan mahasiswa islam…ataupun group guru pelatih islam…agar tanzim yang tersusun ini dapat membantu gerakan dakwah dan sekaligus memajukan lagi gerak kerja keislaman…

Pada zaman Rasulullah SAW dan Khalifah al-Rasyidin, ketua kerajaan adalah ulama sendiri. Selepas itu ulama jarang menjadi ketua kerajaan.

Sejarah juga membuktikan gandingan ulama dan umara berjaya mewujudkan tamadun Islam cemerlang. Pada zaman Kerajaan Umayyah, Abasiyyah dan Othmaniah Turki yang bermula dari abad ketujuh hingga 15 Masihi, berjaya melahirkan kegemilangan kerajaan Islam kerana hasil kerjasama hebat ulama dengan umara. Pada masa itu ulama bebas keluar masuk istana dan tampil di tengah-tengah masyarakat bagi memberi fatwa dan nasihat dalam isu berkaitan kehidupan rakyat.

Berdasarkan realiti politik di negara ini dan juga kampus kita khususnya barisan umara dipilih oleh rakyat dan barisan guru pelatih , sudah pasti mereka mempunyai pengaruh dan penyokong kuat. Begitu juga ulama sejak turun temurun mereka adalah golongan amat dihormati dan disanjung masyarakat kerana menjadi benteng mempertahankan dan mengukuhkan negara, masyarakat dan agama. Mereka juga mempunyai pengikut dan penyokong tersendiri.

Oleh itu, gandingan ulama – umara dan umat Islam penting dalam mengukuhkan kesejahteraan ummah. Kedua-dua institusi ini harus bersama-sama, saling bantu-membantu dan saling mendengar.

Akhir kata…mari sama sama kita renungkan…

“Jangan kata siapalah saya untuk memberi nasihat atau pandangan kerana kita akan jadi kerdil jika kita rasa kerdil, sebaliknya kita boleh jadi besar jika kita berasakan diri besar. Yang penting dalam memberi nasihat atau berdakwah ialah usaha yang berterusan,”

Akhir kata …UNDILAH CALON MUHAMAD HAZWAN BIN HAMIDAN…..untuk pilihan raya nanti

1 comment: