Saturday, November 28, 2009

IBRAH DARI KISAH QURBAN DAN MAQASID AIDULADHA


STARTER : IBRAH KISAH QURBAN

Assalamualaikum...Moga sehat sejahtera dan ceria2 selalu insyaAllah. Alhamdulillah hari ini tanggal 10 Dzulhijjah 1430, Hari Raya Haji/Qurban atau 'Festival of Sacrifice' disambut oleh umat Islam di seluruh dunia. Ayuh kita singkap kisah di sebalik perayaan ini.

Qurban berasal daripada kalimah arab ‘qo-ro-ba’, yang bermaksud dekat (karib). Justeru, qurban membawa erti mendekatkan kita pada sang pencipta, Allah azzawajalla.Nak dekatkan diri macam mana?...caranya adalah melalui mengorbankan apa yang kita sayangi semata-mata kerana Allah..sepertimana nabi Ibrahim AS yang sanggup menyembelih anaknya nabi Ismail AS kerana taat kepada perintah Allah SWT..

Pengorbanan ni sebenarnya banyak cara...ade orang korbankan hartanya untuk agama..ada juga yang korban masa malah ada yang lebih tinggi..iaitu sanggup pertaruhkan nyawa kerana agama..MasyaAllah..

KHUTBAH HARI RAYA YANG UNIK

Seperti biasa..setiap kali menjelang hari raya ayah akan meneliti teks khutbah dan kaifiat solat hari raya coz die yang jadi imam di kampung..sejak dia muda..sampai la sekarang..namun,belakangan ni dah 5 kali dia tawarkan aku bace khutbah plak..haha..kelima-limanya aku tolak..maknenye aku mist 5 kali khutbah raya..a

Ari tu ayah cakap yang tok ngah tak bleyh baca khutbah walaupun die dulu pernah jadi imam besar masjid bandar machang coz die mudah sebak..so tok su aku (adik tok ngah ) yang akan bace...oo..aku terfikir..mmm..camne ek kalo ayah plak yang ganti tempat tok ngah..?hehe..saje nak tengok ayah sebak time bace khutbah..


alangkah terkejutnya aku bile time ayah bace khutbah..die betul2 sebak..huhu..tak sangka...keinginan yang timbul dimakbulkan juga..mm..aku tgk ramai jugak jemaah yang sebak..aku pum sebak jugak..tapi kover..hehe..wap tak tau je..

Ayah dan tok ngah (tok ngah ni pak sedare ayah..tok sedare aku..) beliau ni mantan pengetua SMKA WATANIAH dulu..nampak muke macam serius tapi sebenarnya lucu..disiplin diri memang tinggi..same ngan ayah aku..dah name pun anak beranak..haha..

UMI DAN KERAK NASI

ni cite tentang pengorbanan plak...

Ada lagu yang mengatakan andai bumi terbelah aku tetap cita padamu, ada yang mengatakan hanya kau yang kucinta di dunia.. tapi sayang semua lirik tersebut merujuk kepada perasaan sayang kepada kekasih. Sedangkan orang yang paling dan patut kita sayangi di dunia ini (dalam ruang lingkup kekeluargaan dan pertalian darah sewaktu hidup ini ) ialah IBU kita .. bukan kekasih.. yang hanya datang sekejap dalam hidup kita.. FIKIRKANLAH…


Cerita betul yang meyayat hati…. aku ingat lagi,hari tu hari isnin,

Aku dan keluarga menjalani rutin harian biasa kami,manakala umi pula biasalah,sebagai seorang surirumah,umi lebih ligat dan sibuk..sekejap membasuh..sekejap menyapu..sekejap memasak..kemudian mengemas..bukan kami tak tolong..tapi umi semacam tak puas hati kalau semua kerja tu bukan dia yang settlekan..aku terfikir gak kadang-kadang umi ni macam tak nak ganggu aktiviti anak-anak die..(ade yang men game..tgk tv..bace buku..men internet..) hmmm..aku kasihan tengok umi terhinjut-hinjut kesana ke mari mengambil bahan-bahan untuk menyediakan sarapan dan sebagainya.

akibat tak tahan tengok umi sakit kaki..dan desakan ayah supaya umi pergi ke hospital..maka aku dgn adik kedua aku menemani umi ke hospital machang..(HOSMAC )..umi sebenarnya tak berapa suka pergi hospital..malas menunggu orang ramai katanya..tapi nasib baiklah pada waktu itu dah tak de orang jadi pergerakan umi berjumpa doctor cepat sedikit..kemudian setelah siap..kami pulang ke rumah..


waktu tu dah tengah hari..perut masing-masing dah lapar…bila semua adik-adik dah makan..aku lihat umi terhinjut-hinjut ke dapur..lantas aku tanya ‘umi nok make gapo?nasi ko..?kalu nasi tinggal sikit doh ….(terjemahan : umi nak makan apa?kalau nak makan nasi,ade sedikit sahaja lagi ).’ Takpe,cukup doh tu sikit pun’.

Sayu sedih dan terguris sungguh hati aku..dan bertambah-tambah bila aku lihat umi rupanya sedang mengikis kerak-kerak nasi yang masih berbaki dalam periuk untuk dimakan. Aku benar-benar kalah dengan apa yang aku saksikan..sebagai lelaki dan anak sulung memang personality luaran aku nampak tegas dan keras,sukar untuk menitiskan air mata namun hakikat dalamannya,bila berhadapan dengan situasi sebegini,hatiku sebak dan menangis teresak esak…(ketegasan aku memang tak bleh blah..memang garang…tapi ade sorang adik aku cakap..abang ni walaupun Nampak luaran macam tegas tapi dalaman cukup sensitive dan berhati lembut….erm..yeke..agaknyela adik)

Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya. ..zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang.(sedangkan keluarga aku bukannye keluarga susah..ayah aku bos balai bomba..jaga satu daerah…namun hakikatnya demikian).Itulah pengorbanan seorang ibu. Sedih.. Sayangilah ibu anda selagi dia masih hidup.

No comments:

Post a Comment