Monday, November 30, 2009

KENCING BERDIRI VS KENCING BERLARI..ADUHAI DIDIK GURU


mmm..hiba betul bila tgk gambar masjid azhar ni..coz aku tak dpt pg blajar kat sane..tapi aku tekad dan aku impikan ilmuku mencuar tinggi melebihi tinnginya menara di masjid azhar nanti..jauh melangkaui awan..hingga ke sidratul muntaha..amen..


STARTER...Majlis y buat aku jeles..MAJLIS BACAAN KUTUB SITTAH SIRI PERTAMA

assalamualaikum kepada semua pembaca blog..salam perjuangan tanpa noktah (ayat ust muhsin ipis..hehe..blog aku ni mane la ade pelawat lagi..huhu..sunyi sepi..yang ade mungkin hanya cecacing..virus..spam..malware je..dan hanya sorang je y baru tau ttg kewujudan blog ni..iaitu myluvly bro..)

time ni tetiba je aku jadi teringat kat sorang kawan yang aku jumpa dia di jalan yang bernama "dakwah"..friendly la jugak budaknye..Abdullah Amir name budak tu..tapi skang dah gi mesir..amik ape ntah..jadi terlanjur aku buke internet ni trus je aku chek aktiviti Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM )..tetiba je aku jadi jeles..mm..rupanya pada bulan oktober yang lalu diorang adakan majlis Pembacaan kUTUB sITTAH yang dibacakan oleh masyayikh hadis di azhar..Ya Allah..ruginye rasa..aku time tu still dok kat maktab berperang menaikkan semangat ahli keluarga besar aku dalam Biro Agama Dan Moral supaya jangan mengalah dan putus asa berjuang membumikan iklim dini supaya tumbuh subur dan kembang mekar di IPGM KDRI ..sesuai dengan hasrat dan gagasan aku supaya IPG aku nanti akan menjadi perintis kepada IPG ZIKIR bagi semua 27 IPG di seluruh Malaysia ni..

bertambah jeles aku bile tengok yang hadir tu sume ulama yang power2 ilmunya..bahkan mufti Besar Mesir yang aku slalu dok harap dapat menadah ilmu daripada beliau juga turut hadir same pada majlis penutup.



syeikh ali jumaah mufti besar republik mesir menerima cenderahati logo PMRAM


tengoklah..betapa mulianya adab dikalangan para ulama..kelihatan syeikh dr jamal farouk mencium tangan ss mufti..(adik aku pum selalu cium tgn aku..yang aku paling terharu time aku panas hati dengan die..aku nak salam biasa2 je..tapi die cepat2 sambar tgn aku dan cium..huhu..terharu..)


gambar masyayikh yang hadir...


sewaktu pembacaan hadis


kelihatan ulama muda yang digelar ensiklopedia..syeikh dr usamah al azhari dan syeikh muhd ibrahim al kattani meneliti sesuatu..


ikhwah yang hadir..ramai siot..


akhawat yang hadir..pum ramai jugak

mungkin di sana terdapat hikmah yang cukup besar kenapa aku tidak ditakdirkan termasuk sama dalam kelompok majlis ilmu yang dinaungi oleh para malaikat ini...huhu..sedeyh gile..namun sesungguhnya perancangan Allah SWT maha hebat..aku harap melalui keberkatan hadis Rasulullah SAW dan dengan keberkatan usaha menghidupkan sunnah Rasulullah SAW di IPGM KDRI tempat aku menimba ilmu..Allah akan mengotakan janjiNya untuk memudahkan jalan buatku ke syurga.

HARI PERTAMA 17 OKTOBER 2009

Majlis pembacaan hadis Rasulullah s.a.w daripada kitab Sahih Bukhari dimulakan pada jam 1.15 petang secara bergilir-gilir oleh al-Allamah Syeikh Dr. Jamal Farouq, al-Allamnah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid al Hasani dan al-Allamah Syeikh Dr. Usamah al-Azhari. Sekitar jam 2.45 petang, majlis berhenti rehat seketika dan sesi pembacaan Sahih Bukhari kembali diteruskan pada jam 3.45 petang oleh al-Allamah Syeikh Dr. Jamal Farouq sehingga waktu maghrib.

Majlis pembacaan diteruskan seusai solat maghrib oleh al-Allamah Syeikh Dr. Rifa'at Fauzi Abdul Mutalib ditemani al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid al Hasani. Sepanjang majlis berlangsung, para masyaikh telah membaca Sahih Bukhari bermula daripada hadis yang pertama pada Kitab Bad el Wahyi sehingga hadis yang ke 186 pada Kitab al Wudu'. Majlis berakhir sekitar jam 8.30 malam.

HARI KEDUA 18 OKTOBER 2009

Hari kedua Majlis Pembacaan Kutub Sittah bersama para masyaikh al Azhar anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir diteruskan seawal jam 9.15 pagi. Seperti semalam, semangat cintakan ilmu yang ditonjolkan oleh para peserta semakin berkobar-kobar apabila mereka semua mula membanjiri kaunter pendaftaran seawal jam 8 pagi.

Pembacaan kitab Sahih Bukhari pada hari ini bermula pada hadis yang ke 187 pada kitab al-Wudu' oleh al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid al Hasani. Majlis kemudianya diteruskan oleh al-Allamah Syeikh Dr. Jamal Farouq yang bergandingan dengan Syeikh Dr. Usamah sehingga solat maghrib. Turut bersama pada malam ini adalah al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani yang menyampaikan pembacaan seusai solat maghrib.

Majlis yang berlangsung dengan lancar pada hari ini tanpa sebarang gangguan berjaya menghabiskan sebanyak 689 buah hadis dan menjadikan sebanyak 874 buah hadis telah dibaca sehingga hari kedua majlis berlangsung.

HARI KETIGA 19 OKTOBER 2009

Setelah dua hari berlangsung, Majlis Pembacaan Kutub Sittah anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir dilihat semakin rancak berlangsung. Majlis pada hari ketiga bermula lebih awal iaitu sekitar jam 9.05 pagi dengan alunan bacaan ayat-ayat suci al Quran daripada Ustaz Salman Ali Rejab dari Shoubra. Pembacaan hadis Sahih Bukhari pada hari ini dimulakan oleh al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid al Hasani bermula pada Kitab al Jumuah. Semasa waktu rehat, majlis diserikan dengan persembahan Qasihan daripada peserta negeri Selangor. Turut membacakan hadis pada hari ini adalah al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani dan Syeikh Dr. Usamah Mahmud al-Azhari.

Pembacaan hadis daripada Kitab Sahih Bukhari yang dimulakan pada hadis yang ke 875 pada Kitab al Jumuah sehingga hadis yang ke 1465 pada Kitab al-Zakat dengan jumlah pembacaan pada hari ini adalah sebanyak 591 buah hadis.

Majlis diakhiri dengan slot muhadhoroh bersama al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani. Antara yang menarik sesi tersebut, al-Allamah Syeikh Muhammad menceritakan tentang kisah hidup beliau dalam mendalami ilmu hadis, menegaskan tentang peri penting ilmu hadis dan beliau juga amat mengharapkan agar majlis pembacaan hadis-hadis Rasulullah dapat diteruskan pada masa akan datang. Beberapa cadangan yang dilontarkan oleh al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani adalah mengadakan majlis pembacaan hadis pada setiap minggu dan mengkhatamkan kitab hadis sahih pada setiap kali dalam bulan Ramadhan.

SENARIO GURU PELATIH DI INSTITUT PERGURUAN

jauh betul perbezaan antara mahasiswa/wi di mesir dengan di bumi malaysia ni..aku tengok bakal guru sekarang dah macam mabuk materialistik je..tak percaya korang boleh rujuk laman halaqah ipg.com yang mana menyatakan bahawa guru pelatih sekarang sibuk buat duit..bisnes situ..bisnes sini..bukannya sibuk nak mencari ilmu..jauh sekali sibuk mengamalkan ilmu..padahal Allah dah tawarkan satu bentuk perniagaan yang jauh lebih menguntungkan dalam surah as-saff ayat 10-12 yang mengatakan bahawa :

10. Wahai orang-orang Yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan Yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya?
11. Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah Dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah Yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya).
12. (dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke Dalam taman-taman Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal Yang baik Dalam syurga " Adn ". itulah kemenangan Yang besar.

bahkan aku ade jugak terbaca rungutan dari salah sorang guru pelatih IP ipoh yang menyatakan kegusarannya ke atas akhlak dan personaliti bakal guru ni yang langsung tak der cerminan muallim..apatah lagi murabbi dan muaddib yang akan didik bukan sahaja akal..malah roh dan hati muridnya supaya mengenali Tuhannya..die ade sebut satu pepatah..kalau guru kencing berdiri maka murid kencing berlari..Aku rasa ade benarnya juga..dalam 6 tahun akan datang..kalau kita semua para daie di IPGM ni tak berusaha keras menyuburkan iklim dieni (keagamaan ) di kampus masing masing dan masing-masing goyang kaki..mungkin tak mustahil produk dari setiap IPG adalah guru yang kencing berdiri dan murid hasilah sekolah rendah kita adalah kencing berlari..(bila masuk sek menengah..kencing rempit..haha..tak leh bayang..dasyat yang amat..)

PUNCA KEBEJATAN SOSIAL DAN KECELARUAN PERSONATILI DI KALANGAN GURU PELATIH

hmmm..kalo nak bahas panjang yang amat..banyak plak nanti..leyh wap tesis ni..haha..cume yang aku rasa paling besar ialah kurangnya keberkesanan dan penghayatan dalam program pentarbiyahan yang dilaksanakan..Kebanyakan daie dah jadi macam gile nak wap prorma..nak penuhkan kalendar sedangkan matlamat dan objektif serta kumpulan sasaran entah ke mana..Apatah lagi kalau ustaz ustazah yang nanti akan dipanggil al Fadhil dan al Fadhilah ni dah transform jadi Ustaz Ustazah yang ANTI DAKWAH HIBERNATE IBADAH...huhu..parah..sbub tu la timbul istilah ustaz/ustazah moden..(kontroversi...huhu..susahla kita ni kalau pantang ditegur..tapi teguran pum biar la kena cara..aku tgk dalam http://cikgumalaysia.com ade entri menarik ttg tegur menegur ni yang melibatkan guru pelatih..pg la baca..tajuk die.."GURU PELATIH PANTANG DITEGUR").Aku setuju betul dengan ustaz Munsif dalam blog beliau http://abumusleh.blogspot.com mewar-warkan pengembalian izzah di kalangan ustaz-ustazah dengan menjadikan ilmu islam sebagai tatapan minda dan hati mereka...

Jadi RESOLUSInya..kita perlu perbanyakkan program ilmiah tahap tinggi..dan membudayakan penganjuran majlis ilmu di kalangan guru pelatih...

No comments:

Post a Comment