Thursday, March 18, 2010

AGAR FITRAHMU PERKASA SETELAH AKALMU ANGKASA..TRIBUTE TO MYTAQWABRO

STARTER..INGAT ZAMAN SEKOLAH DULU-DULU…NOSTALGIA LA PLAK

Salam…keputusan SPM telah diumumkan pada hari khamis yang lalu..suke jugak la bile dapat tahu sepupu dan junior yang aku jaga kat skul dulu dapat result ok…alhamdulillah…teruja bila terlihat satu komen dalam forum iluislam.com tentang result SPM yang baru diumumkan..komen tu berbunyi….

“wassalam...ni la yang susah ni nak bgtaw keputusan..pengalaman tu berdebar betul!huh..pyala ramai bdak2 spm nak amik..berebut....aduiiiii..
but anymway...syukur akhamdulillah...sy dapat 4A jer...yg len tu xpayala ckp ok jer...hahah..

sy bersyukur pada Allah yg mmberi rezeki pada sy..walaupun xbrapa ok..tapi sy taw sy kena terus melangkah lebey jaw!insyallah...mungkin Allah ada rancangan yang lain tuk sy..

pada semua dak spm 2009,terima dengan aty terbuka jer...xperlaa...iduo masih jaw lagi..perjalanan perlu diteruskan..pada adik2 yg akan duduki spm, plz3..jGn nakal2...
kenala struggle!kalu x,susa....banyak orang kata kita macam2...tapi just ignore it!be urself...ok...wassalam...sekian...
..gudluck pada semua!amin........

time tu aku dok jalani PBS..Pengalaman Berasaskan Sekolah…tiba-tiba teringat kat badrul dan Dalila…Badrul ni aku layan macam adik aku dah kat skul dulu..cool..stylo..pandai hormat org tua..pandai amik hati aku…tak sombong.. soleh..warak..tapi perangai mcm budak-budak sket..manja…haha…Dalila plak sepupu aku…baru balik PLKN..dengar cite dapat pakwe baru plak..haha..alahai kakak..dasyat betol..ye lah..dah tuan cantik..mesti la ramai y berkenan…hmmm..bertambah lagila kerja aku nak kene nasihat myluvly kezen y sowang ni…kapel biar islamik sket ..(ad eke istilah ni?tunggu perbahasan dalam risalah Iluvislam 4 Muttaqians..penyambung lidah dakwah Skuad Rakan Balai Lajnah Takmir Musolla & Ibadah….) haha.. lantas aku amik handset dan tanya diorang dapat berapa…

gambar Bad time form one..kecik je orangnye...haha

senyap jerk..cuak gak aku..(dalila tak amik result lagi..2 hari lepas kuar baru die amik..memang suspen r) tetiba ada call…aku terkejut tgok no ayah Badrul yang naik..aku jawab..haha..bad rupenye..die ckp die dapat 11A..waaaaa…hepy gile aku time tu..rase nak melompat lompat..tak sia-sia aku sayang n jaga dia macam menatang minyak y penuh sejak die form one (2005..time tu aku form 4 )sampai form five (2009..time ni aku dah amik ijazah dah..)..…time die hingusan sampai dah besar panjang sekarang…

Alhamdulillah..wa syukru lillah..

Tapi selepas 4 hari result kuar..aku tanya bad balik.. ade buat sujud syukur tak?

Die jwb tak buat lagi…then aku ingatkn la dia y nikmat ni Allah bag ink uji kita hamba-hambaNya…bersyukur atau tak…then dia jwb :

“adk tau…adk try doh nk bgun mlm tp payoh..bgn maye subuh d surau pum mujur…psl sujud syukur adk tak tau nk wap gano…samo dgn sujud tilawah ko?”

Adesh…terkejut aku…sujud syukur pum tak tau gane?khilaf aku tak ajar dia dulu…n tak ingatkan dia awal2…tapi at least akhirnya dia buat…

wajah suci MYTAQWABRO..haha..time exam SPM kot...Bad2..dah besar panjang dah skang ni ea

Prinsip aku senang..ape gune cemerlang tapi lupe Tuhan…?Maaf byk2 la Bad..abe nk Bad bukan sahaja bijaksini…tapi juga bijaksana..haha..bukan setakat cemerlang akademik..tapi juga sakhsiah,agama jasmani dan emosi..abe tau akal Bad memang angkasa…bijak sampai leh beat result abe…(dulu dapat 8 A jah..coz banyak maen n ponteng kelas…) tapi abe nak fitrah Bad pum perkasa jugak..kuarga kita kene hebat…baru leyh jadi adik beradik gempak..

Apepun bad dah buat abe bangga..dan sahut cabaran abe..(ingat senang ke nak dapat 11 A ? puas aku nasihat..n tegur..bagi motivasi…siap pegi tido kat masjid sekolah bile ade cuti 2 hari jumaat sabtu koz nak ajar bad..Time Bad exam SPM aritu..aku pergi tunggu n tido di asrama skul wataniah 3 hari..nak bagi semangat kat Bad biar leyh buat..coz dulu die penah nak abaikan pelajaran..so..sayangla budak bijak kalo tinggal gitu…takde bimbingan..walaupun diorang sedia ada bijak…tapi Dlm sesetengah hal..diorang cenderung untk buat keputusan scra tidak bijak..huhu…)

p/s:sume adk aku time diorang exam SPM aku akan join diorang kal skul n pergi menginap kat hostel wataniah secara haram…haha..adik no 2 aku..al hafiz aku tay kat hostel tu 3 hari..Rahimi..adk no 3 aku aku stay 4 hari… bad dan dalila..3 hari aku stay kat skul…perh..pengorbanan seorang abang…wawawa..nak jadik abg mithali bukan seang woo…

ni gambar dalila..main snap je..die tak nak tengok kamera..tak nak kuar kerete slps amik result..dia datang ngan ayah n umi die..aku join diorang gak g amik result kat pejabat sekolah..tak pe kak..sabar2….jgn nangis ea..huhu… Nanti along wi hadiah ek..haha...

NAK BAGI UCAPAN SKET..EHEM..EHEM...

Ni ucapan aku pada sume budak2 lepasan SPM 2010…(dan 2009 n 2008 y lupe diri tak ingat nak sujud syukur..hehe)

Salam ,:-)

ucapan tahniah kepada antum semua, yang straight A ke.. yang straight B ataupun yang ada pelbagi huruf,teruskan perjuangan.

Bagi yang berjaya ALHAMDULILLAH, syukur, dah buat belum sujud syukur?
kalau belum.. ingat ye..dan bagi yang gagal atau pun tak mencapai target,
usah berputus asa, teruskan kehidupanmu dengan lebih baik untuk hari2 mendatang.

ini baru ujian yang sedikit, apa pun.. usaha penting,jadi lepas ni kena tingkatkankan lagi usaha, disamping itu JANGAN LUPA KEPADANYA ye.

yang berjaya pun, semua ini datang dari ALLAH, yang.. (bukan tak berjaya) anda harus bangkit dari kegelapan dan kegagalan.. jadikan kekecewaan itu
sebagai pembakar semangat untuk jadi yang terbaik.

usaha itu hanyalah wasilah dan bukti janji Allah itu benar.. Allah akan berikan mengikut apa yang diusahakan.. namun, adapun yang tak berusaha ttp Allah bagi lebih.. itu bukti Allah Maha Pemurah...

Apepun, kesimpulannya kembalikan kepada Allah swt... Berkata ibnu Atho'illah dalam kitabnya "AL-HIKAM"

" jangan sekali kamu merasakan hajatmu termakbul kerana usaha/doamu tetapi termakbulnya hajatmu adalah kerana besarnya RAHMAT Allah kepadamu"

--> muhasabah diriku jua(^_^)v


kepada yang mendapat keputusan yang cemerlang kekalkan prestasi anda,teruskan usaha...

kepada yang mendapat keputusan yang kurang memuaskan tingkatkan usaha anda... SPM hanya sebuah lesen untuk anda melangkah lebih jauh... masih belum terlambat untuk anda memperbaiki keputusan pada masa akan datang...

JUst nak kongsi...

aku ada sahabat ni, sewaktu sekolah result nye memang gempak...tetapi apabila menjejakan kaki ke universiti...pencapaian die agak jatuh...

dan seorang sahabat aku lg, sewaktu sekolah keputusan nye 'biasa' je...tetapi apabila di universiti die merupakan antara pelajar yang terbaik...

P/S: macam sowang budop tu..SPM die 5 A je..tapi bile sambung pelajaran..bakat kepimpinan n keilmuan menyerlah..kagum giler aku pada individu gini..y dapat jadikan kejayaan biasa menjadi luar biasa...tapi budop tu kuat tido la..haha...

moral :

: jangan bersedih dengn kurniaNYA... kerana pasti ada untuk kita suatu yang lebih baik suatu ketika nanti...InsyaAllah...

: jangan terlalu cepat selesa dengan sesuatu, tetapi besederhanalah...kerana kita tidak tahu sampai bila kita memilikinya...hanya Allah s.w.t yang mengetahui yang terbaik untuk setiap hamba2Nya....

conclusion : sentiasa bersyukur dengan setiap pemberianNYA... dan jgan berhenti dari berusaha untuk dunia dan akhirat... Seiring & sejalan...


Relax lah... Di depan Allah semua org sama. Yg membezakn itu hanya iman.

Even Albert Einstein pun fail ujian kelayakan universiti wktu zaman dulu2. Ada dia berputus asa?? Tak! Tgklah smpai skrg org kagum dgn dia. Otak dia pun org still kaji..

Sabar ye kawan.. Allah x suka hamba yg mudah putus asa.
Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment