Sunday, March 21, 2010

ROHKU DISIRAM HIKMAH DI MAJLIS MAULUD GROUPP PONDOK

Alhamdulillah…syukur betul koz dapat join group pondok sambut mauled kat pondok muhajirin hari sabtu 20/3 ari tu…memang suasana dan semangat keagamaan serta cinta rasul terasa lah..banyak jugak pengajaran yang aku dapat sepanjang program tersebut..

ceritanya begini..pade ptg tu ust amen ajak aku pergi ke pondok join smabutan maulid mereka..wah teruja betul aku...koz mesti best..group pondok ni kalau diorang sambut maulid mesti kawkaw punye..sepenuh perasaan cinta dan kasih pada Rasulullah..tak macam kite..yang sambut sekadar nak penuhkan taqwim kite jerk..memang seawal langkah pertama aku menjejaki pondok tu aku terasa roh cinta rasul tu cukup kuat meresap ke dalam hati-hati para pengunjung....

aku pandang kiri..toleh kanan aku tengok ramai giler orang pakai jubah dan serban..sume pakai jubah putih ...cantik jer..seragam...macam malaikat plak aku tengok sume orang...mata aku berkaca-kaca..bulu roma semua berdiri..rasa nak nages la plak...terlintas gak aku skang macam dok di alam roh je...serban semua besar-besar..wawawa..macam tak percaya..masih ramai lagi yang iltizam dengan agama rupanya...iman aku semacam termotivasi kembali...satu suasana yang pastinya tak akan dapat dilihat di IPG KDRI ...

sayup-sayup dengar suara syeikh sedang bagi ceramah..bila diselidik rupa-rupanya waktu tu syeikh rohimuddin sedang menyampaikan tausiyah berkenaan dengan tasawuf...yeye...aku minat ni.


ni gambar time syeikh tengah bagi tausiyah..ramai orang yang sedang khyusuk medengar...dengan hati yang tunduk dan jiwa yang patuh..masyaAllah..satu suasana budaya talaqqi yang amat aku rindui...
di hujung tu gambar susuk tubuh syeikh..serban yang syeikh pakai macam serban ulama syiria..tapi ade tanduk..pergh..kreatif siot...time ni aku ..bro arep..bro najmi..bro amen dok berdiri kat tangga..tak leh masuk atas surau..ramai sangat orang...cantik kan berserban...
ni gambar bahagian belakang surau...wahwah..semua sedang memerhatikan kalam syeikh..dan asyik menerima siraman kalam sufi dari syeikh dengan harapan dapat menyucikan hati yang dihinggapi titik hitam dosa dan noda...
ni gambar dari bahagian belakang surau...masa ni ape yang syeikh cakap dicatat oleh kebanyakan alhil ilmi...malu gak aku tak bawak ape-ape catatan...rugi...coz ilmu ni ibarat binatang tunggangan..kalau tak ikat..ia akan lari meninggalkan kita...binatang diikat pada tali...ilmu dipatri pada hati...masalahnya hatiku kelam penuh noda bersarang...mampukah dijadikan tempat ilmu untuk disimpan...Ya Allah jadikanlah hatiku sepertimana misbahu fi zujajah...bekas kaca yang bersinar menyala...
ni pum same...semua wajah murid tertumpu pada syeikh..mereka semua duduk rapat-rapat..bertemu bahu berlaga lutut...Ya Allah..sunnah nabi yang amat jarang dapat dilihat diaplikasikan...semua murid duduk laksana si sakit yang sedang menerima rawatan dari perawatnya...
ni selepas tausiyah disampaikan..masa tausiyah sebenarnya 2 jam..bermula pukul 8 sehingga pukul 10...namun aku hanya sempat dengar setengah jam sahaja...coz datang 30 minit je..namun alhamdulillah ..walaupun lewat dapat juga aku cerna beberapa mutiara dari kalam syeikh...

namun realitinya..aku memang tercabar bila mendengar tausiyah dari syeikh..semua kalam sufi yang disampaikan sangat tinggi nilai intelektual dan martabat ilmunya..tak sampai akalku untuk mencernanya...antara intipati yang aku dapat tangkap ialah...

1)tawakkal awam tuhma...tawakkal khawas kurbah...iaitu tawakkal orang awam itu dalam suasana ragu-ragu..manakala tawakkal orang khawas ialah satu bentuk pendekatan dirinya kepada Allah SWT..waman yatawakkal alallahi fahuwa hasbuh....barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah maka Allahlah pemberi kecukupan padanya...

2)anta mahjubum wa kulluha mahjubun...wallahu laisa mahjub...diri kita sendiri adalah terhijab...manakala begitu juga dengan alam sekaliannya..terhijab dari Allah..dan Alla SWT itu..sebagai zat yang maha Agung tidak sekali-kali diliputi oleh hijab..cuma kita sahaja yang tidak mampu untuk melihatNya...

3)nikmat dan kesenangan itu jika diterima oleh nafsu yang rakus maka ia adalah satu kesengsaraan...manakala ujian dan fitnah (dugaan ) itu jika diterima oleh hati yang redha ia akan menjadi satu rahmat dan pemberian...
ni gambar sejurus selepas solat fardhu isyak..lewat kami solat malam tu..dekat pukul 10.10 minit malam...alhamdulillah..aku menyembah Allah SWT dengan jiwa tunduk penuh malu dengan kejahilanku kepada Allah selama ini setelah mendengar kalam sufi siraman rohani dari syeikh..
tiba-tiba..jeng-jeng..terkejut aku bila turun dari surau..seliparku elok je tersususn..padahal aku tak susun pun..nilah adab para sufi..mereka tak malu dan segan berkhidmat kepada ikhwah mereka...ramai para masyayikh dn murabbi yang mursyid yang menyusun sepatu muridnya di pintu masjid...
ni waktu jamuan..alhamdulillah..pergi dalam keadaan lapar..pulang dalam keadaan kenyang...syukur ya rabb..waman yattaqillaha yaj'al lahu makhraja..barangsiapa yang bertaqwa kepada ALlah nescaya akan ditunjukkan padanya jalan keluar dari masalah yang membelenggunya....

ni lagi satu sikap para ahli sufi..bila saling berjumpa pasti akan bersalam dan saling berpelukan mesra selaku saudara seisla selaku seorang saudara seagama..futuwwah sufi...kagum..kagum...

kesimpulannya..pada malam ini aku dapat banyak pengisian rohani..rohku terasa hidup dan segar kembali..syukur ya Allah...

No comments:

Post a Comment