Thursday, March 18, 2010

FALSAFAH PENGAWAL LUNCAI…BIARKAN..BIARKAN..

STARTER: ADA MATA PANDANG ADA TELINGA DENGAR ADA MULUT DIAM


ni time daftar syahmi masuk wad

Salam…mmm..semalam fikiran aku kacau betul…coz mementingkan perkara y jelas dianggap remeh oleh sesetengah org..namun aku sendiri tak pasti kenapa perlu aku rungsingkan hal yang satu ini…melihat kepada hati…terasa bahang membalut diri…ya..mekanisme hati adalah antara elemen lathaif yang berasal daripada sekalian banyak lathaif y halus halus lagi tersembunyi… kasih sayang..wah…nampaknya diriku mula terjebak dengan masalah y satu ini…mmm… menyayangi dan ingin disayangi…fitrah…just bimbang ia bertukar jadi fitnah…al quran ada menyatakan bahawa family kita adalah ujian bagi kita…anyway terkejut gak dengan kata kata y menyatakan bahawa ini bukan akhlak seorang pejuang….mmmm…termenung panjang aku memikirkannya…

syafiq tekun membaca analisis doktor sebelum ke bilik kecemasan..ko paham ke syafiq?

Mmm…

Hari ini buat kesekian kalinya aku naik turun lift hospital Besar Terengganu…Hospital Sultanah Zahirah…menguruskan kes seorang sahabat y cukup pandai menjaga hati aku…syahmi..kasihan beliau…diuji ALLAH dengan seribu macam kesakitan dan kesukaran…bertimpa-timpa menyapa beliau tanpa dipinta…bukan nak cite y aku ni baik plus warak n berhati perut yang sungguh bersih berkilat lagi mulia bak raja raja yang diseru dengan penuh takzim lagi hormatnya…tapi nak tunjuk betapa menderitanya kawan aku ni sewaktu kesakitan menimpanya….dan betapa kecilnya pertolongan y aku dapat hulur….

Minggu lepas beliau dimasukkan ke wad ortopedik..tingkat 4…n skang beliau dimasukkan ke wad multidisiplin pembedahan plak…tingkat 6….thanks to ustaz amen..firdaus dan kadiaq ,arep..salman..piju..najmi..kak muni..shu..kawan2 kelas syhmi..chiro..rumate syahmi…krn menunjukkan sifat setiakawan dan mengamalkan rukun usrah dengan sebaik baiknya….

pintu bilik kecemasan..tempat kami menunggu hampir 2 jam dengan penuh perasaan bercampur baur..

mmm…tapi bila difikirkan balik…

Kdg kdg rasa nak hentam sampai pecah kepala jgk otak beberapa org kengkawan yang haprak nak mampos sampai bersepai ..dah terang lagi jelas kawan kita ni sakit..masing-masing buat tak tahu…buat muka tak malu…

Hidupku adalah hidupku…hidupmu adalah hidupmu…

Inilah falsafah hidup undang undang rimba padang sahara entah dari planet mane ntah y korang pakai dan julang..badwi kat padang pasir pum reti dan tahu camne nak kasihankan org y berada dalam kesusahan…

Blah la korang dengan idealisme sempit lagi jijik y korang anuti…

menunggu untuk di xray...perh..lame siot...

Maafla teremosi sket…Nak2 bile menilai n view pada scenario scenario menyampah berikut:

Kalau awek demam je..terus bergegas pergi klinik…siap tawarkan diri nak hantar pergi hospital…coz bimbang buah hati jatuh pengsan…

Usahkan demam..awek sejuk…terus terkinja kinja melayan mereka dengan sepenuh kasih sayang..pooorah….cinta sejati la tu kononnye..

Kalau nak g maen futsal..leyh je stat moto…pulas suiz kete pandu laju2 pg sport planet n gong badak ….tapi bile berkaitan kwn kite y tgh sakit sorang ni…motor dan kereta masing-masing dibiarkan berdiri megah parking dengan ayunya di kawasan parking maktab….

Kereta Tuhan bagi..motor Tuhan beri..tapi sayang tak dibukakan hati…

Teringat pada hadis sahih y berbunyi :

“Sesiapa y tak menyayangi yang di dunia..nescaya dia tidak akan disayangi di langit”

Cinta tak salah..maybe ade beberapa kata kata diatas tu aku terpaksa hibernatekan fungsinya kerana ia adalah tak bersesuaian…kasar siot….namun untuk padamkan ia setelah menaip….NO WAY MAN…tunjuk ekspreasi y korang sayang org y memang korang sayang tak salah..walau beribu batu…halangan tetap ditempuhi demi memastikan individu tercinta selesa…selamat dan sejahtera dalam lindungan dakapan kasih sayang berlesenkan cinta monyet y entah ke mana…

tapi kalo korang abaikan kawan korang y berada just 2 atau 3 langkah dari bilik korang…

memang sah..korang makhluk hina…

tak kiralah betapa machonya korang mengangkat dan menganggap diri korang..aku tetap cap korang sebagai makhluk tak berhati perut….


ruangan menunggu untuk xray

mmmm….

Dulu pum aku pernah menyesal kerana mengabaikan beliau…khilaf aku y gagal menilai erti persahabatan yang dihulur….

Tapi skang aku dah brubah..aku tak kan wap lagi macam dulu…kawan y ikhlas menghulurkan tangan persahabatan akan aku sambut dan berukhuwwah dengan sebaik baiknya…dan kalau dah jadi sebahagian dari family…memang aku sayang habis habis….no kompromi…xleh kongsi.(sorang je paham kot..haha)

Aku berharap..

Pade kawan kawan ya ade di maktab..kalau korang ade kelapangan..pergilah melawat beliau…

Kalau takde…..

Jgn plak lupe nak sedekahkan doa agar beliau sembuh…

Cinta tak salah..maybe ade beberapa kata kata diatas tu aku terpaksa hibernatekan fungsinya kerana ia adalah tak bersesuaian…kasar siot….namun untuk padamkan ia setelah menaip….NO WAY MAN…tunjuk ekspreasi y korang sayang org y memang korang sayang tak salah..walau beribu batu…halangan tetap ditempuhi demi memastikan individu tercinta selesa…selamat dan sejahtera dalam lindungan dakapan kasih sayang berlesenkan cinta monyet y entah ke mana…

tapi kalo korang abaikan kawan korang y berada just 2 atau 3 langkah dari bilik korang…

memang sah..korang makhluk hina…

tak kiralah betapa machonya korang mengangkat dan menganggap diri korang..aku tetap cap korang sebagai makhluk tak berhati perut….



dalam wad..ntah ape dah namenye wad tu..aku pum lupe..

Jgn plak dok goyang kaki melangut sana sini berkepit dengan awek dan menghadap laptop maen game dan tengok cerita je…Tolong menolong adalah hak setiap muslim ke atas muslim yang lain..

Hari ini hari beliau diuji ALLAH…esok lusa siapa tahu..mungkin hari kita pula….

Aku sebak betul bila beliau mengadu yang sukar untuk makan…coz takde org nak suapkan…

Nasib baik ade makcik kat hospital tu y tolong suapkan…

Ya Allah ampuni aku…aku tak dapat tunggu beliau koz ade kelas…tapi kenapa aku tak berusaha berkorban untuk beliau…?

Aku bimbang n khuatir..jika aku diuji seperti syahmi..adekah org y akan temani aku..? adakah org y akan memberikan dorongan dan semangat kepadaku di saat aku sebegitu…dan adakah org y akan menceriakan aku…?

Mungkinkah adikku…? Mmm….sekarang pum semakin jrg berinteraksi…

Apepun teringat pada satu msg y menerjah inbox ku yang berbunyi…

”mati nanti pum…sorang2 juga dalam kubur….”

Ya Allah….perjalanan hidupku masih jauh..janganlah Engkau jadikan sahabat di sekelilingku ini sebagai kawan biasa y datang pergi..namun sahabat setia hingga ke mati…yang memelihara agamaku…menasihati aku…dan mengasihi daku…amen…


No comments:

Post a Comment